Başkan Gümrükçü Hükümet’ten yardım istedi: ‘Harmandalı’ ve ‘askeri havaalanı’ çağrısı

Çiğli Belediye Başkanı Utku Gümrükçü 10. Köy programında gündeme ve Çiğli’ye ilişkin çarpıcı açıklamalarda bulundu. Çiğli’de deniz yolu ulaşımı için müjde veren Başkan Gümrükçü Harmandalı bölgesi ve Çiğli’deki havaalanı için de Hükümet’e çağrıda bulundu.

Çiğli Belediye Başkanı Utku Gümrükçü, Büyükİzmir’de yayınlanan 10. Köy programında Birol Soylu’nun kent ve Çiğli gündemine ilişkin sorularını yanıtladı.

Çiğli’nin deniz ulaşımına açılmasından kentsel dönüşüme kadar birçok konuda önemli açıklamalar yapan Başkan Gümrükçü, Harmandalı sorunun çözümü ve Çiğli’deki askeri havaalanı konusunda iktidara çağrıda bulundu.

“PLAN DEMEK BİRİNE RANT SAĞLAMAK DEĞİLDİR”

Çöp tesisi tartışmaları ve son dönemde yaşanan toprak kaymasıyla gündeme gelen Harmandalı bölgesine değinen Başkan Gümrükçü, alanın afet bölgesi ilan edilmesi için Hükümet’e seslendi ve “Harmandalı 200 yılın üzerinde bir tarihe sahip. Kosta Kale diye bir zeybek var. Kosta Kale şu an Harmandalı’nda yaşıyor ve sağ. Orasının böyle değerleri var. Orasıyla ilgili bir sıkıntımız çöptü, yeni sıkıntımız oldu o da toprak kayması. Allaha şükür toprak kayması yapılaşmanın olmadığı bir alanda oldu. Sınırlı sayıda yurttaşımız orada yaşadığı için onlar mağdur oldu. Biz bu yurttaşlarımız taşıdık, ekonomik katkı sağladık. Onların arkasındayız ve onları sahipsiz bırakmayacağız. Harmandalı bölgesi geçmişte imarlıydı. Uçakların uçuş yüksekliğinin hesaplandığı bir manya kotu vardı. Bu olmadığı için plansız kaldı ve 8 sene boyunca çözülemedi, biz Büyükşehir ile beraber çözdük. O bölgeyi de iki etap olarak planlamıştık. Tesadüf o ki bizim 2. Etap olarak planladığımız alanda toprak kayması başladı. Bu bölgede çok sayıda vatandaşımız arsa mağduru. Arsası var, imara açılıyordu derken toprak kayması oldu. Çiğli Belediyesi olarak bizim de arsalarımız var bölgede. Biz de kurumsal olarak etkilendik süreçten. Ne yapabiliriz noktalında büyükşehir ile çalışıyoruz. Bu planlama işini ben çok önemsiyorum. Plan demek birilerine rant sağlamak değildir. Plan, pazar alanını, kreşi nereye koyalım demektir. Yeşil alanı nasıl belirleyelim gibi soruların cevabıdır. Çarpık kentleşmeye yol açan bir plansızlığın yarattığı sorun bu. Biz bunu düzeltmek için çalışıyoruz. Toprak kaymasının plansız alanda olmasını fırsata çevirmeye çalışıyoruz. Şu anda orada gözlem yapılıyor. Büyükşehir Belediyesi gözlem kuyuları açtı. Kayma hala devam ediyor. Bunula ilgili bir rapor hazırlanacak. Ben raporun ham halini gördüm. Çöpün etkisi de var. Etkisi sıfırdır diyemez kimse. Ama bölgeden toprak alındığı raporlarda yazıyor. Alınan toprağın deprem ve yağmur nedeniyle kaymaya döndüğü yazıyor. Çöp tesisinin de etkili olduğu yazıyor ama bu etki çok büyük ya da riskli değil.  Bunun yanında oranın imara açılmaması gerekiyor. Evet orada da mağdur olmuş yurttaşlarımız var. Devletin bu konuya el atması gerekiyor. Ben bölgenin afet bölgesi ilan edilmesi gerektiğin söylemiştim. Ben Hazma Dağ ile görüştüm. Kendisi Çiğli’den desteğini esirgemiyor. Biz bu sorunları birlikte çözebilmek için diyalog yarattık. Rapor geldiğinde biz planları Büyükşehir ile masaya yatıracağız. Vatandaşlarımızın mağduriyetini gidermeye ve onlara müjdeli haber vermeye çalışacağız. Ama biraz daha zaman var. Afet bölgesi ilan edilmesi için dosyayı alıp Ankara’da masaya yatırıp onlardan da onay almak lazım. Afet bölgesi yapıldıktan sonra da elimizdeki plan avantajını da kullanarak hukuki temelini oturttuktan sonra Ankara ve Büyükşehir ile vatandaşlarımızı nasıl kurtarırız konusuna kafa yoracağız” dedi.

ÇİĞLİ’NİN İKİ YAKASI BİR ARAYA GELİYOR

Başkan Gümrükçü, Çiğli’in denize kıyısı olmasına rağmen deniz avantajından yararlanamadığını ancak bu kaderi değiştirecek projeler üzerinde çalıştıklarını belirtti ve “Biz 24 km sahile sahip, İzmir’in merkezinde en uzun sahil şeridine sahip ilçeyiz. Bir kısmı sit, bir kısmı özelleştirme kapsamında bir kısmı Hazine’de bir kısmı Ege Üniversitesi mülkünde olduğu için vatandaşlarımızın ayağını sokabileceği bir metrekare yeri olmayan bir yer. Hâlbuki deniz kabuklarından oluşmuş sahili olan bir ilçe çiğli. Mavi’nin yanında oradaki kuşların çeşitliliği vat. Olağanüstü görsellik yaşanabilen bir yer. Biz, Tabiat Varlıkları Genel Müdürlüğü ve Çevre, Şehircilik be İklim Değişikliği Bakanlığı ile Çiğli’yi denizle buluşturmak için çalışma yapıyoruz. Mavişehir’in orada 30 metrelik bir yeşil bant yaparak, Bostanlı’nın rekreasyon alanının Çiğli’den OSB’ye kadar devam ettirilmesi için bir çalışma yapıyoruz. Bu çalışmanın içinde İBB Başkanımız da Flamingo Park’ın bir etabını Çiğli sınırlarında kuruluyor, onun 2. Etabı için Çiğli’ye söz verdi. Aynı zamanda biz, mesela Ataşehir’den bisikletle yola çıktığımızda ölüm tehlikesi atlatmadan sahile ulaşamıyoruz. Tramvay ihalesinin içinde yapılmakta olan ve muhtemelen Mart ayında bitecek olan tramvayın dışında bisiklet ve yaya yolunu içeren Çiğli’nin iki yakasını bir araya getirecek. Sahile yürüyerek ya da bisikletle ulaşılmasını sağlayacak bir köprü projesini hayata geçiriyor Büyükşehir. Oraya da Bostanlı rekreasyon alanı gibi spor alanları, seyir terasları yapılabilecek bir şekilde oluşturacağız. Bu bir başlangıç olacak. İzmir Körfezi’nin sağ tarafı Çiğli’ye ait. İzmirliler bile baktıkları yerin Çiğli olduğundan bihaberler. Biz bu farkındalığı yaratmak için çalışıyoruz. Su sporlarına merak saldık. Bu benim seçim döneminde sözümdü. Çiğli’de oturan bir ekip liderinin oluşturduğu bir ekiple yat yarışına katıldık. İzmir Körfez yarışlarında 3. olduk, Cumhurbaşkanlığı Yat Yarışında da birinci olduk. Yat yarışını kazanıp farkındalık yarattıktan sonra “sırtını denize dönmüş” olan Çiğli, artık yüzünü denize dönmeye başladı. Sırada ne var? Denizcilik eğitimlerinin verilebilmesi için ilçe sınırlarında bir alan yaratmaya çalışıyoruz. İkinci çalışmamız, özellikle amatör balıkçılığı destekleyerek yurttaşlarımızın hem ekonomik hem de sportif bir faaliyet içinde olmasını sağlamak. Üçüncüsü… Dragon yarışlarının Çiğli’ye kaydırılmasını talep ediyoruz. Bu konuda İBB ile aynı noktadayız. Dördüncü noktamız… ‘Denizin dibindeyiz ama ayağımızı sokamıyoruz’ dedik. Biz bunu nasıl aşarız? Bu güzelliği vatandaşımızı karadan göremiyorsa bunu aşabilmek için İBB ve Biz birer tekne alıyoruz. Çiğli’yi denizden gezdirmek ve tanıtmak için çalışma yapıyoruz. Bu çalışmaları bu yıl içinde hayata geçireceğiz” ifadelerini kullandı.

“EKONOMİ VE TURİZME KATKI DA DEMEK”

Dün gerçekleştirilen “Pembe Misafirler” adıyla Çiğli Belediyesi bünyesinde hazırlanan flamingo belgeseli gösterimi oldu. Galayı değerlendiren Gümrükçü, gala üzerinden Çiğli’nin ekonomi ve turizm açısından gelişimini işaret ederek “Olağanüstü görüntüler barındırıyor. Birçok noktada izleyenlerin çok yüksek not verdiği, ulusal ve uluslararası bazda ödül alınabileceğinin söylenildiği bir belgesel oldu. Bu belgeselin başka mecralarda da göstereceğiz. Biz hayvan sever biraz Çiğli’yi tanıtan bir belgesel oldu. Bu bir başlangıç. Çiğli’nin tanıtımı, kent kimliğinin aktarılması… Tanıtım aynı zamanda ekonomi ve turizme katkı da demek. Biz Çiğli’nin UNESCO Dünya Mirası listesine girebilmesi için de çabalıyoruz. Turizm bacasız sanayidir. Bizde bacalı sanayiler de var. Bunları turizmle de desteklediğimizde kentin ekonomisini de büyütmüş oluruz. Bu yaşadığımız kriz döneminde 1 lira bile içeriye ekstra kaynak girmesi demek yurttaşlarımızın refahını korumak adına üzerimize düşen bir görev olarak düşünüyoruz” dedi.

HÜKÜMET’E ASKERİ HAVAALANI ÇAĞRISI

Çiğli’nin turizm kenti olma yolunda ilerlemesine rağmen otel konusunda eksik olduğunu ifade eden Başkan Gümrükçü, “Biz bu meclisimizde yaptığımız çalışmalarda kentin içinde belirli turizm bölgeleri belirledik. İsteyen turizmci yatırımcımlar gelebilsin diye” ifadelerini kullanırken Çiğli’nin turizmi ekonomi gibi alanlarda gelişiminin tamamlanması için önemli iki eksiğe dikkat çekti ve “Çiğli tarihi bir ulaşım noktası. Demiryolu kenti, tramvay geliyor, Kuzey Otoyolu, Bornova-Karşıyaka yolu olsun, Çanakkale Otobanı’nın yapılması olsun… Bölgede hareketlilik artacak. Bu bölgede 2 şey eksik. Biri deniz ulaşımı biri hava ulaşımı. Eğer Çiğli Havaalanını sivil ulaşıma açabilirsek… Buradan hükümetimize sesleniyoruz. Eğer bunu yapabilirlerse... Bu zaten Sayın Binali Yıldırım’ın da seçim vaatlerindendi. Askeri havaalanı sivil ulaşıma açılırsa, biz haftada bir gün İstanbul’a Ankara’ya ulaşabilirsek… Eğer bunu da yapabilirsek olağanüstü bir ekonominin Çiğli’de oluşması için gerekli bütün altyapı hazır” diye konuştu.

ÇİĞLİ’YE LİMAN PROJESİ YOLDA

Çiğli’nin deniz ulaşımının gelişebilmesi için liman projesi üzerinde çalıştıkları müjdesini de veren Gümrükçü, şunları söyledi; “Artan mazot fiyatlarından kaynaklı olarak trafik sıkışıklığı azalınca.. Vatandaşlarımız toplu taşımayı kullanmaya başladı. Bostanlı feribotu çok aktif bir feribot. Bu birinci gerçek. İkinci gerçek şu: İzmir’in Körfezi’nde Menemen-Çiğli hattını karşıya bağlayacak ve trafiği azaltacak bir proje ihtiyacı gelişiyor. Hükümetimiz denizden tüp geçit projesini ortaya koymuştu. Tepki nedeniyle bu proje rafa kalktı. Ama eğer biz deniz ulaşımını sağlarsak hem bu proje tam olarak rafa kalkmış olur hem Çiğli’yi denizle bağlamış oluruz hem … Bunun için uygun bir yer var. Ama bazı sıkıntılar var. Öncelikle, deniz ulaşacağımız alan Hazine arazisi ve bazı bölgeler sit alanı, kuşların yoğun olarak yaşadığı bölgeler var. Ayrıca bizim sahilimiz çok sığ. Gemi yanaşması konusunda bazı eksiklikler var. Bir alan bulunabilir. Biraz masraflı olabilir ama İzmir trafiğinin çözülmesi noktasında bir artı sağlamış oluruz. O anlamda böyle bir talebimiz var. Şimdi teknik çalışmayı bir taraftan onlar bir taraftan da biz yapıyoruz. Gelişmeleri kamuoyuyla paylaşacağız.”

“2022 ÇİĞLİ’NİN SIÇRAMASINDA MİLAT OLACAK”

Görevdeki bin gününü değerlendiren Başkan Gümrükçü, 2022 yılının Çiğli için önemine vurgu yaptı ve“Çiğli gelişmekte olan bir şehir İzmir’in merkezinde ama kentleşmesini tamamlayamamış köy-kent denilebilecek noktada kalmış bir ilçe. Biz bunu bir sorun olarak tespit ettik ve bunu düzeltebilmek için değişim sürecine ihtiyaç olduğunu tespit ettik. Bunun Çiğli Belediyesi’nden başlayacağını değerlendirdik. Şu an çağı yakalayan bir belediye ve hizmetler oluşturduk. Biz Çiğli’yi değiştirmek için Çiğli Belediyesi’ni değiştirdik. Şimdi de kentin potansiyelini ortaya çıkaracak projelerimiz var. 2022 Çiğli’nin sıçramasında milat olacak. Süreç hızlı ve yorucu geçti. Daha da yorulacağız. Bu yıl her anlamda kritik. Bu yıl, Çiğli’nin sorunlarının teker teker çözüldüğü yıl olacak” dedi.

“BU SORUNLAR KISA SÜREDE ÇÖZEÜLECEK”

30 Ekim depreminin ardından önemi bir kez daha anlaşılan kentsel dönüşümün Çiğli için çok büyük öneme sahip olduğunun altını çizen Başkan Gümrükçü, yıl içerisinde Çiğli’de kangren haline gelmiş kentsel dönüşüm projelerindeki sorunların birçoğunun çözüme kavuşturulacağın belirtti “Çiğli, ciddi imar sorunları olan bir ilçe. Mesela Harmandalı… Biz geldiğimizde imarsızdı. Güzeltepe kentsel dönüşümü 2013’te başlamış ve sonuçlanamamıştı. Balatçık’ta imar sorunları vardı. Ataşehir’de bile imar sorunları vardı. Esentepe’de bazı hukuki sorunlar var. Nereden baksanız 10’a yakın ve geçmişi 10 yıla dayanan problemler vardı. Biz bunların hepsini ele aldık, gereken altyapı çalışmalarını yaptık. Bu yıl bunların yüzde 80’ini halkımızdan aldığımız güç, meclisimizin ve Büyükşehir’in desteğiyle çözeceğimizi düşünüyorum. Biz bütün teknik hazırlıklarımızı tamamladık, dosyalarımız hazır. Bu sorunlar kısa sürede çözülecek” diye konuştu.